GYIK

Melyik temetőbe lehet behajtani gépkocsival?
A Fiumei sírkertbe, az Újköztemetőbe, a Farkasréti temetőbe, az Óbudai temetőbe és az Erzsébeti temetőbe be lehet hajtani gépkocsival. A BTI Zrt. többi temetőjébe csak korlátozással lehet behajtani.

Mi változik?
1. Változik a díjszámítás módja.
A szennyvízszállítás díját a jövőben az ingatlanon keletkezett és nem az onnan elszállíttatott folyékonyhulladék mennyisége alapján határozzuk meg. Ezt legegyszerűbben és leghatékonyabban az ingatlanon elhasznált ivóvíz mennyiségét mérve lehet megtenni. Ugyanúgy, mint a csatornahasználati díjak esetében, aminek alapja szintén a Fővárosi Vízművek Zrt. által mért vízfogyasztás. A díjszámításban – természetesen a vízfogyasztáshoz hasonlóan – az arra jogosultaknál érvényesítjük a különböző (pl. locsolási) kedvezményeket. A változás eredménye, hogy a vízfogyasztás alapú számítással egységessé válik a lakossági szennyvízszállítás számlázása és díjfizetési rendje Budapesten.
Azokon a területeken, ahol lehetőség lenne a csatornára kötésre, de ezt az érintett tulajdonosok nem tették meg, ott talajterhelési díjat kell fizetni az után a szennyvízmennyiség után, amelyek elszállítását a tulajdonos nem tudja igazolni az önkormányzat felé. A talajterhelési díj alapja csökkenthető a ténylegesen elszállításra került szennyvíz mennyiségével. Ennek eredményeképpen – reméljük – hogy egyre többen csatlakoznak majd a vezetékes csatornahálózatra. 2. Változik a szolgáltatás jogi szabályozása is. Mostantól kizárólag egyetlen közszolgáltató cég, vállalatunk, az FTSZV Kft. végezheti a lakossági „szippantott” szennyvízszállítást. A szolgáltatást egyedüli közszolgáltatóként a Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi (FTSZV) Kft. végezheti Budapest területén a Fővárosi Közgyűlés 60/2002. (X. 18.) és a 2595/2011.(IX.21.) döntése alapján az 59/2011 ( X.12. ) számú Fővárosi Közgyűlési rendeletnek érvényt szerezve. Erre azért van szükség, hogy mostantól csak szabályozottan, átláthatóan, ellenőrzött és környezetkímélő módon történhessen a folyékony hulladék szállítása és kezelése. Minden, a szabályozott szennyvíztisztításba eddig be nem vont ingatlantulajdonos érdekeltté válik a szolgáltatás igénybevételére.
A változás legfontosabb eredménye tehát az lesz, hogy jelentősen csökken az eddig ellenőrizetlenül, gyakran gondatlanul kezelt szennyvíz mennyisége, ami többé nem károsíthatja a környezetet. 3. Változik a fizetés módja: nincs többé készpénzes fizetés! Az új rendszerben nem a helyszínen, készpénzben, hanem átutalással vagy postai csekken lehet fizetni kéthavonta. Ez a biztonságos és egyben tisztességes elszámolás garanciája.
A változás eredményeként mindkét fél számára átlátható, kiszámítható és igazolható lesz a díjfizetés. Ne fizessen kétszer! Fontos! Aki 2012. március 1-től mással szállíttatja a szennyvizet, az duplán fizet. Ha szeretné elszállíttatni, szippanttatni a szennyvizet, mostantól csak a hivatalos Budapesti közszolgáltatót hívja, mert ezt a tevékenységet cégünk végzi el a kéthavonta számlázott díj ellenében! Ne fizessen kétszer ugyanazért a szolgáltatásért!

Ha túl meleg van, kénytelenek vagyunk ablakot nyitni, mert a radiátoron még szabályozó sincs, amit el lehetne zárni. Ez a pazarlás hogyan szüntethető meg?
A hőközpontban való szabályozással csak úgy lehet beavatkozni, hogy mindenütt csökken (vagy növekszik) a hőmérséklet, ennek másutt alulfűtés lehet a következménye. Ezért ajánlják a távfűtők a fűtési rendszerek felújítását, korszerűsítését, amellyel elérhető az egyes helyiségek fűtöttségének külön-külön való szabályozása. Ez a korszerűsítés még az úgynevezett egycsöves, átfolyós rendszerű fűtés (ekkor nincs radiátorszelep beépítve) esetén sem jár aránytalanul nagy költséggel. A FŐTÁV Zrt. ÖKOPlusz programjának keretében a lakók dönthetik el, hogy milyen szabályozó szelepeket szereltetnek fel a fűtőtestekre, valamint inden csomag tartalma, hogy a fűtőtestekre termosztatikus radiátorszelepeket szerelünk, melyek automatikusan szabályozzák a szobák hőmérsékletét. Ezen felül szükséges a fűtési rendszer hidraulikai beszabályozása (esetenként strangszabályozó beépítése) is, vagyis annak kialakítása, hogy a fűtőtestekben a megfelelő mennyiségű víz áramoljon át. Enélkül nem lesz megfelelő a szobahőmérséklet.

Hogyan történik a közszolgáltatási díj számlázása?
A 2005 előtti években a kéményseprőipari közszolgáltatás díját havi részletfizetéssel számlázta a Díjbeszedő ZRt. A kéményellenőrzési díjhoz így havonta hozzáadódtak a számlázás költségei is. Az ügyintézési idő és a tranzakciós költségek csökkentése érdekében Társaságunk 2005 évtől – Budapest Főváros Közgyűlésének 71/2004 (XII.31.) önkormányzati rendeletével összhangban – új számlázási és díjbeszedési rendszert vezetett be.Az új rendszer működtetése hatékonyabbá és áttekinthetőbbé teszi a kéményseprőipari közszolgáltatást, mert a szolgáltatás díját közvetlenül a munkavégzés után, egy összegben kell kiegyenlíteni.

Hogyan kell megrendelni a lakossági hulladékkezelési szolgáltatást?
Írásban kell megrendelnie az ügyfélnek, lakcím és személyazonosság igazolásával, és egy telefonos elérhetőség megadásával. 5-10 munkanap míg kiszállítjuk a tartályt, teljes hónapokra tudunk számlázni, heti 1 ürítés kötelező, ennél több ürítés kérhető, amennyiben az utcában a járat jár más napokon is.

Melyik temetőben kell fizetni a gépkocsi behajtásért és mennyit?
Az Újköztemetőben, a Farkasréti temetőben, az Óbudai temetőben, valamint az Erzsébeti temetőben egyaránt 280 Ft a behajtási díj.

Mozgáskorlátozottak behajthatnak-e minden temetőbe és kell-e fizetni érte?
Mozgáskorlátozottak igazolványával rendelkező személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) az Angeli úti, és a Tamás utcai urnatemető kivételével minden temetőbe díjmentesen behajthat a nyitvatartási idő alatt.

Mennyi idő után kell újraváltani az urnasírt, urnakriptát és az urnafülkét?
Az urnafülke, urnasír és az urnakripta feletti rendelkezési jog (használati idő) időtartama a Temetkezési Törvénynek megfelelően minimum 10 év. A használati idő lejárta után a sírhely újraváltható.

Hány darab urna helyezhető egy urnasírba?
Egy urnasírba legfeljebb 4 db urna helyezhető.

Hány darab urna helyezhető egy urnakriptába?
Egy urnakriptába legfeljebb 4 db urna helyezhető.

Mennyi idő után kell újraváltani egy koporsós sírhelyet?
A koporsós sírhely feletti rendelkezési jog időtartama (használati idő) 25 év, amelyet mindig az utolsó koporsós temetéstől, vagy újraváltástól kell számítani. Koporsós rátemetés esetén a használati idő, a rátemetés idejétől számított 25 év (pótdíj fizetés). A használati időt az urna és az exhuma maradványok rátemetése nem hosszabbítja meg. A használati idő lejárta után a sírhely – eltekintve a Temetkezési törvényben biztosított jog alapján történő parcella lezárástól –újraváltható. A meghosszabbítás legrövidebb időtartama 25 év.

Mennyi idő után kell újraváltani egy kriptát?
A kripta (sírbolt) feletti rendelkezési jog időtartama (használati idő) 100 év. Temetőinkben azonban található 50, 60 és 80 éves időtartamra váltott sírbolt is.
Budapesten a sírboltok – újraváltással történő- további használatára csak az építési hatóság engedélyének (sírboltok esetén ez a BTI Zrt.) birtokában kerülhet sor. Az engedélyt a BTI Zrt. statikai szakvélemény alapján adja meg. Az újraváltás ideje 60 év.

Mennyi urnát lehet helyezni a koporsós sírhelybe?
Egyes koporsós sírhelyre legfeljebb 4 db urnát lehet behelyezni. Az urnás temetések nem hosszabbítják meg a sírhely lejárati idejét.

Mennyi koporsót lehet helyezni egy sírba?
Egyes koporsós szimpla sírhelybe legfeljebb két elhunyt temethető. A dupla sír kapacitása a szimpla sír kétszerese.

Mennyibe kerül az egyes temetkezési helyek újraváltása?
Az újraváltási díj jogtárban megtalálható; a 86/2009-es Főv.Kgy. rendelet (65/2000-es módosítása).

Melyik temetőben nyílik lehetőség temetés megrendelésére?
A Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. tulajdonában, illetve üzemeltetésében lévő valamennyi (összesen 15) temetőben lehet temetést megrendelni.Célszerű annak a temetőnek az irodáját felkeresni, ahol a temetés lesz, vagy a Fiumei úti temető területén működő Központi irodát, azonban bármely temetőben lehet megrendelést tenni, függetlenül attól, hogy hol lesz a temetés.

Milyen dokumentumok szükségesek a temetés megrendeléséhez?
Az orvos által kiállított „Halottvizsgálati bizonyítvány”, az elhunyt személyi igazolványa, a családi állapotát igazoló okirat (ha házas: házassági anyakönyvi kivonat, ha özvegy: házastárs halotti anyakönyvi kivonata), valamint, ha rendelkezésre áll, az elhunyt születési anyakönyvi kivonata, érvényes útlevele, 2001 után kiállított vezetői engedély. Amennyiben ezek valamelyike nem áll rendelkezésre, Ügyfélszolgálati munkatársunk munkaidőben szívesen segít önnek (zöld szám: 06-40-200-611).

A Halotti anyakönyvi kivonatot hol kell kiváltani?
A haláleset helye szerint illetékes Önkormányzat Anyakönyvi Hivatala állítja ki a Halotti anyakönyvi kivonatot. Vidéki elhalálozás esetén a Halotti anyakönyvi kivonatot a temetés megrendelése előtt az elhunyt hozzátartozójának kell beszerezni. Budapesten történt elhalálozás esetén Társaságunk a temetés megrendelőjének megbízása alapján beszerzi az okiratot.

Van-e lehetőség kártyával való fizetésre a temetés befizetésekor?
Bármelyik temetés megrendelő irodában lehetőség van bankkártyával történő fizetésre.

Meddig tartanak nyitva a pénztárak?
Pénztáraink hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken 8.00 – 15.00 óráig, szerdán pedig 8.00 – 16.00 vannak nyitva.

Mikor és hol kell befizetni a temetést?
A temetési szolgáltatások díját a temetés megrendelésekor, a megrendelő irodában kell kiegyenlíteni.

Gyászjelentéseket lehet-e rendelni vagy csináltatni ?
A temetés megrendelésekor igényelhető az egyedi értesítő elkészítése.

Melyik temetőben van lehetőség szórásos temetésre?
Négy temetőben működik jelenleg szóróparcella: Újköztemető, Fiumei úti Sírkert, Óbudai temető, Csömöri Sírkert.

Lehet-e télen is szórásos temetést megrendelni?
A Fiumei úti sírkertben lehetőség nyílik a hamvak szórására télen is, -20°C hőmérséklet fölött. Amennyiben a megrendelő más temetőben szeretné a hamvak szórását, a hamvasztás megtörténik, a hamvakat pedig a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. a temetésig kegyeletteljesen megőrzi. A (tavaszi) temetési időpont a megrendeléskor rögzítésre kerül.

Lehetőség nyílik –e arra, hogy a szórásos temetést követően az elhunytnak egyedi emléket állítsunk a temetőben?
Már nem csak az Újköztemetőbe nyílik lehetőség az elhunyt nevének, születési, valamint halálozási dátumának a szóróparcelláben felállított nemeskő emlékoszlopra történő felvésésére. Intézetünk gránit emléktáblákat állított a Fiumei úti Sírkertben és az Óbudai temetőben, azzal a céllal, hogy a hozzátartozók felvésethessék elhunyt családtagjainak nevét.
Szívesen tájékoztatjuk a Tisztelt érdeklődőket, hogy a szórás megrendelésekor lehetőség nyílik az Újköztemető főbejáratánál található exkluzív emlékpavilonban egy ún. emlékharang elhelyezésére is. A haranggal méltó emléket lehet állítani a szórásos temetéssel eltemetett elhunytak részére. Itt lehetőség nyílik az emlékezés virágainak elhelyezésére, illetve mécses gyújtására is.

Haza lehet-e vinni az urnát hamvasztás után?
Igen, az urnában elhelyezett hamvakat a megrendelő a megadott időpontban, a krematórium irodájában, a temetőirodában vagy a Fiumei úti központi urna kiadóban veheti át.

Milyen virágot, csokrot, koszorút lehet, illik szórásos temetésre hozni?
A szóró parcellákban kialakításra kerültek viráglerakó helyek, azonban itt nem célszerű koszorúkat elhelyezni. Csokrok, szálas virágok elhelyezését javasoljuk.

A család, vagy a temető feladata levenni a friss sírról a koszorúkat?
A sírról a temetés után leggyakrabban a hozzátartozók szedik le a koszorúkat, amikor rendezni, vagy sírgondozás befizetésével rendeztetni akarják a sírhantot.
Lehetőség van a temetés megrendelésekor befizetni a koszorú levételét, mint szolgáltatást. Ilyen esetben egyeztetni kell az ügyintézővel a levétel időpontját, és azt, hogy a koszorú szalagokat a család kéri-e megtartani. Társaságunk szintén vállalja a hant rendbetételét is.

A Krematóriumban van-e lehetőség a hamvasztás előtti megtekintésre?
Az elhunytak elhamvasztása előtt a hozzátartozóknak lehetősége van elbúcsúzni, amennyiben ezt a szolgáltatást megrendelik. A Csömörön Sírkert és Hamvasztóban kulturált, kegyeletteljes módon nyílik lehetőség a hamvasztás előtti személyes búcsúra. Megrendeléskor egyeztetni kell az időpontot.

Valóban a saját halottjuk kerül az urnába?
Az azonosítás biztosítása érdekében a hamvasztásra előkészített elhunytak „hamvasztási szám”-ot kapnak, ami a krematóriumi nyilvántartás része. Ez a szám egy „azonosító fémhasáb” formájában az elhunyttal együtt kerül a hamvasztó kemencébe, és a hamvakkal együtt az urnába. A hamvakat tartalmazó belső urnára is rá van vésve az elhunyt nevével és a hamvasztás dátumával együtt. Egy kemencében egyszerre csak egy elhunyt hamvasztása történik.

Koporsót szeretnének exhumáltatni, majd a maradványokat elhamvasztatni és urnába áthelyezni másik sírhelybe, hova forduljanak?
A korábban eltemetett, elhamvasztott, különböző temetkezési helyekre elhelyezett elhunytak exhumálását, exhuma-hamvasztását, urna áthelyezését meg lehet rendelni a temetőkben, valamint a Központi Felvételi Irodában (Fiumei úti Sírkert).

Melyik temető meddig tart nyitva?
Temetőink nyitvatartási ideje egységes.

Január, február hónapokban: 7.30-tól   17.00 óráig
Március hónapban: 7.00-tól   17.30 óráig
Április hónapban: 7.00-tól   19.00 óráig
Május, június, július hónapokban: 7.00-tól   20.00 óráig
Augusztus hónapban: 7.00-tól   19.00 óráig
Szeptember hónapban: 7.00-tól   18.00 óráig
Október hónapban: 7.00-tól   17.00 óráig
November, december hónapban: 7.30-tól   17.00 óráig
A halottak napi nyitvatartási időt külön szabályozzuk, amit időben közzéteszünk a temetői hirdetőtáblákon, a sajtóban, valamint az interneten.

Melyik temetőnek mi a telefonszáma?

Hogyan történik a háztartási hulladék elszállítása?
A tartályt az ügyfélnek kell kikészítenie ürítési napokon úgy, hogy a járat akadálytalanul elérhesse. 5-14 óra között érkezhet az autó, ezért célszerű előző nap este kihelyezni. A tartály tetejének lecsukott állapotban kell lenni, mert a számlázás a tartály méretének, literszámának alapján kerül megállapításra. Amennyiben a tartály méretét meghaladó mennyiségben kíván az ügyfél hulladékot a tartályba helyezni, akkor plusz tartályt kell rendelnie.

Hogyan csökkenthető a megrendelt tartályok darabszáma?
A hulladékgyűjtő tartályok darabszámának csökkentésére való kérelmet írásban kell elküldeni. A hónap első napjától tudjuk változtatni a hulladék elszállításának gyakoriságát, és a megrendelt hulladékgyűjtő tartályok darabszámát is. A kérés jogosságát az FKF Zrt. minden esetben megvizsgálja.

Hogyan kell intézni a fogyasztó-változással kapcsolatos ügyeket?
Az új fogyasztónak a változást írásban vagy email-ben kell bejelentenie, de On-line szolgáltatás megrendelésre is van lehetőség az FKF Zrt. honlapján elérhető adatlapon keresztül. Ezután lehet megkötni a szerződést, azonban mind a személyazonosságot és az ingatlan tulajdonjogát/használati jogát igazolni szükséges.

Hogyan cserélhető a hulladékgyűjtő tartály (sérült tartály esetén)?
Telefonon, e-mailen, faxon vagy on-line lehet bejelenteni az igényt. A cserét az FKF Zrt. 5-10 munkanapra tudja vállalni. Amennyiben senki sem tartózkodik otthon, szükséges megadni telefonos elérhetőséget. További lehetőség, hogy az ügyfél helyezze a kicserélendő tartályt a kapun belülre és azt innen az FKF Zrt. munkatársai kiemelik, beteszik helyette az újat, és a régi tartály tartalmát pedig átöntik az újba.

Hogyan lehet az 50%-os hulladékszállítási díjkedvezményt igénybe venni?

Hogyan történik a zöldhulladék begyűjtés?
A kerti zöldhulladék-begyűjtés az FKF Zrt. szelektív hulladékgyűjtési szolgáltatásainak egyik fontos eleme. Az összegyűjtött kerti zöldhulladék a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központban kerül komposztálásra. A kerti zöldhulladék begyűjtését kerti hulladékos szákokban márciustól-novemberig heti egy alkalommal Budapest zöldövezettel rendelkező kerületeinek kijelölt részein végzi az FKF Zrt. Fontos tudnivalók: A zsákokban elhelyezhető nyírt fű és gyom, lomb, fa és bokornyesedék. A vastagabb faágakat maximum egy méter hosszúságú darabokra vágva, kötegelve kell a zsákok mellé helyezni. A kerti zöldhulladék-gyűjtő zsákok 60 és 100 literes ürtartalmúak Fenyőt, illetve diófa-levelet nem szállítunk el mert nem komposztálható, azt csak hulladékként tudja az FKF Zrt. elszállíttatni. A zsákok megvásárolhatók az FKF Zrt. ügyfélszolgálatán, a hulladékudvarokban illetve a viszonteladói partnerinknél (Díjbeszedő Holding Zrt, budapesti Mol töltőállomások, a Praktiker, SPAR csoport üzleteiben)  

Mit tegyek az otthon szelektíven gyűjtött hulladékkal?
Budapesten a szelektív hulladékgyűjtésnek alapvetően két fő útja van. Lehetőség van Budapest 903 darab hulladékgyűjtő szigetén illetve a főváros területén lévő 15 hulladékudvarban ingyenesen megszabadulni a szelektíven gyűjtött hulladéktól.

Hogyan lehetséges a hulladékszállítási szolgáltatás szüneteltetése?
A közszolgáltatás igénybevétele szüneteltethető azokon az ingatlanokon, amelyeken legalább 30 napig senki sem tartózkodik és emiatt hulladék sem keletkezik. A szüneteltetésre vonatkozó igényt az ingatlantulajdonos írásban köteles bejelenteni a Közszolgáltatónak, a szünetelés kívánt kezdő időpontja előtt, azt legalább 30 nappal megelőzően. Ha a szünetelés feltételeiben változás következik be, az ingatlantulajdonos ezt írásban, haladéktalanul köteles az FKF Zrt-nek bejelenteni. Amennyiben a szünetelés időtartama alatt hulladékkezelési közszolgáltatás alá tartozó hulladék kerül kihelyezésre, úgy az ingatlantulajdonos egyidejű értesítése mellett a Közszolgáltató a hulladékot köteles elszállítani, az ingatlantulajdonos pedig köteles a megszabott közszolgáltatási díjat megfizetni. A szolgáltatás maximum 1 évig szüneteltethető indoklás nélkül, utána megszüntetjük, és ismét elindítjuk a szolgáltatást. A szünetelés ideje alatt a tartály a helyszínen marad.

Hogyan lehet a hulladékszállítási szolgáltatás megszüntetését kérelmezni?
Amennyiben nem lakott az ingatlan, erre irányuló igénybejelentés esetén törölhető a szolgáltatás. A szolgáltatási igény bejelentését követően kollégáink még több hétig figyelemmel kísérik, hogy a címen valóban nem kerül-e tartály kihelyezésre, -illetve, hogy valóban nem keletkezik háztartási hulladék. Ha azt látják, hogy senki nem helyez ki tartályt, töröljük a szolgáltatást, és elszállítjuk a tartályt. Egy telefonszámot szükséges megadni, hogy az FKF Zrt. a kapcsolatot fel tudja venni az ügyféllel.

Mi történik, ha a tartályt ellopják?
Új megrendeléskor a tartályt a cégünk biztosítja ingyenesen, nincs bérleti díj, de ha ellopják, kártérítést kell fizetnie az ügyfélnek, és egy másik tartályt szállítunk ki. Amíg az ügyfél nem rendelkezik tartállyal, zsákban kell kihelyezni a hulladékot, és ezt szállítja el az FKF Zrt, a tartályürítés tarifája szerint.

Számlázással kapcsolatos kérdések lakossági ügyfelek számára
A lakossági ügyfelek számára a számlákat a Díjbeszedő Holding Zrt. állítja ki. Ezért a számlázással kapcsolatos ügyek, érdeklődés és esetleges reklamáció esetén a Díjbeszedőhöz kell fordulni. Elérhetőség: www.dbrt.hu. Ha számla-befizetéssel van problémája, a Díjbeszedőt kell keresnie a 414-5000 telefonszámon. Ha a kiszámlázott szolgáltatás darabszámával, gyakoriságával kapcsolatban van kérdése, akkor az FKF Zrt-t hívja a 40-353-353-as telefonszámon.

Hogyan rendelhetnek meg szolgáltatást céges ügyfelek?
Cégek esetében cégkivonat, aláírási címpéldány, adásvételi szerződés, vagy tulajdoni lap másolat elküldése után tudjuk a szolgáltatást elindítani. Személyes ügyintézés esetén a leggyorsabb, de írásban is elküldheti, így egy –két hetet igénybe vesz a szerződés elküldése. A lakossági ügyfelekhez hasonlóan szintén csak teljes hónapokra tudunk elindítani szolgáltatást.

Hogyan rendeljünk konténert?
Konténer rendelésére építési törmelék és zöldhulladék elszállítása céljából is van lehetőség. 3-8 m3-es konténerek igényelhetők, melyek igénybe vételének díja 4000 és5500 Ft/m3 + ÁFA attól függően, hogy melyik kerületekben szállítunk. Belső Budapesti kerületekben nem tudjuk vállalni a szállítást.

Mi tegyünk kátyúkár esetén?
Panaszt, bejelentést csak a Fővárosi Önkormányzat kezelésében és a FKF Zrt. üzemeltetésében levő úthálózaton úthibából keletkezett káreseménnyel kapcsolatban áll módunkban elfogadni. Társaságunkhoz lehetőleg öt napon belül, személyesen várjuk a bejelentéseket, hogy a káresemény körülményei, illetve a sérülések még beazonosíthatóak legyenek. A közbeszerzési eljáráson kiválasztott biztosító társaság kárfelvételi jegyzőkönyvét, valamint – ha történt rendőrségi intézkedés -, a hatósági határozatot, az ügyfélszolgálati faxszámunkra kell eljuttatni a kárbejelentést követő, lehető legrövidebb időn belül. Kárszakértői vélemény (kárfelvételi jegyzőkönyv) hiányában a kárigényt elbírálni nem tudjuk. További információk innen érhetőek el.

Mit tegyünk, ha kátyúval találkozunk?
Az úthibákkal kapcsolatos bejelentéseket Társaságunk ügyfélszolgálata fogadja a 40-353-353-as telefonszámon. Fontos figyelembe venni, hogy az FKF Zrt. a fővárosi tulajdonú, valamint a tömegközlekedés által járt útvonalak út-, híd-, műtárgy üzemeltetési és fenntartási feladatainak ellátását végzi el.

Mi tegyünk, ha közterületen elhagyott hulladékkal vagy szennyezéssel találkozunk?
A köztisztássággal kapcsolatos bejelentéseket Társaságunk ügyfélszolgálata fogadja a 40-353-353-as telefonszámon.

Hogyan lehet előre tervezni a kéményseprőipari közszolgáltatás költségeit?
A kéményseprési díjakat Budapest Főváros Közgyűlése hagyja jóvá, a Fővárosi Közgyűlés 74/1997 (XII.30.) rendeletének – évről évre aktualizált – mellékletében. A szolgáltatás várható időpontjáról Társaságunk fél évvel korábban tájékoztatja a helyi önkormányzatokat, akik hirdetőtáblájukon illetve a kerületi újságokban közzé teszik azt. Az előzetesen tervezett munkavégzési időpontokról kerületi kirendeltségeink is készségesen adnak felvilágosítást.

Mi a teendő a számlázási adatok pontatlansága esetén? (pl.: kémény darabszám, számlázási cím stb.)
Az éves kéményellenőrzési díjat a legtöbb fogyasztó tekintetében a DB ZRt. szedi be. Természetesen cégünk is és a DB ZRt. is nagy hangsúlyt fektet az adatbázisok, nyilvántartások napra kész karbantartására, hibák azonban mindenhol előfordulhatnak.
Amennyiben a kéményseprő számlával bármilyen probléma merül fel, kerületi kirendeltségünk megkeresése indokolt lehet. Minden adat megváltoztatása csak a kirendeltségi adatbázis megváltoztatásával lehetséges. Sem központunk, sem a Díjbeszedő ZRt. nem változtathat semmilyen adatot.

Hogyan szerezhet információt a társasház kéményeinek állapotáról, állagáról?
Az éves kémény ellenőrzés során munkatársaink nem csak a lakásokban hagyják ott az adott lakásra vonatkozó sormunkakönyv-tanusítvány másolati példányát, hanem kitöltenek egy olyan lapot is, amely az egész épületre vonatkozóan közöl általános információkat az épület kéményeiről. Ezt a lapot kollegáink minden esetben a Közös Képviselőnek, vagy megbízottjának adják át. Ha az épületen olyan kémény problémát észlelünk, amely közvetlen életveszélyt jelenthet, úgy azt külön levélben hozzuk a Közös Képviselő, az illetékes hatóságok, és a gázszolgáltató tudomására.

Kivel érdemes a kémények felújítási munkálatait elvégeztetni?
A kémények felújítása minden esetben költséges feladat. A félreértések elkerülése érdekében még a felújítás előtt szakvéleményt kell kérni a kerületi kirendeltségtől, mely tartalmazza a vizsgált kémények pontos hibaleírását. Kivitelezéssel a FŐKÉTÜSZ Kft. nem foglalkozik. Erre minden esetben olyan kivitelezőt kell keresni, aki alkalmas és jogosult a kéménnyel kapcsolatos munkálatok végzésére. Csak olyan kéményt szabad újra használatba venni, amelyet a megfelelő jogosítványokkal rendelkező kivitelező javított. A kivitelezőnek nyilatkoznia kell a megfelelő technológia betartásáról, jogosultságairól, valamint a beépített anyagok minőségéről. A javítás utáni használatot engedélyező szakvéleményt csak a kivitelezői nyilatkozat benyújtása után adja ki a kerületi kirendeltség, célszerű tehát a fentieket a kivitelező kiválasztásánál figyelembe venni.

Mi a tartalék kémény és miért fontos?
Az OTÉK 94. §-a szerint tartalékfűtés lehetőségéről gondoskodni szükséges, mégpedig szilárd tüzelőanyaggal üzemelő tüzelőberendezés csatlakoztatására alkalmas égéstermék elvezető berendezés rendelkezésre állásával. Így biztosítható, hogy esetleges földgáz kimaradás esetén a fűtés hagyományosan megoldható legyen. Elengedhetetlenül fontos tehát a tartalék kémény megléte és üzemszerű állapotban tartása. Ebben közreműködik és segít az Önök szolgálatában a kéményseprő.
Fontos hogy tartalék kéményt ne bontsanak le meggondolatlanul! Az elenyésző mértékű pillanatnyi „nyereségért”, végleg lemondani egy minden időben alkalmazható fűtési megoldás lehetőségéről nem érdemes!

Melegvíz-ellátás esetén miért nem az elfogyasztott víz alapján számláznak, és miért nem adják meg a pontos hőfokot?
A távhőszolgáltató csak hőenergiát szolgáltat. Az elfogyasztott hőenergia mennyisége az elszámolás alapja, nem pedig az elfogyasztott víz mennyisége. A fogyasztói közösség az üzemviteli megállapodásban jelölheti meg a meleg víz kívánt hőfokát.

Más központi fűtéseknél – mint például ahol gázkazánnal fűtenek – a ház a közös költségből fizeti a gázszámlát. Lehet-e a távfűtésnél a hőközpontban mért hőmennyiséget ugyanígy fizetni?
Természetesen lehet, ekkor aszolgáltatónak nem kell a költséget felosztani (ezt elvégzi a ház a közös költség beszedése során). Budapesten erre az esetre 5 százalékos kedvezményt adunk az alapdíjból.

A fűtési hőfelhasználást miért nem a lakásokban mérik?
A meglévő épületfűtési hálózatok kialakítása nem teszi lehetővé a lakásonkénti mérést. Ezeket a rendszerek persze a lakástulajdonosok átalakíthatják, ami viszont rendkívül költséges. Ugyanis az egyedi mérés feltétele, hogy valamennyi lakásban el kell végezni az átalakítást, és lakásonként a költség jóval meghaladja a százezer forintot. Maga a mérőeszköz sem olcsó (több tízezer forint). Ilyen megoldás különösen akkor megfontolandó, ha jelentősen növelheti a lakás ingatlanpiaci értékét.

A díj egy részét alapdíjként kell fizetni, a hőenergiával való takarékosság valójában kisebb pénzbeni megtakarítást jelent. Egy díjtételes rendszer nem volna sokkal ösztönzőbb?
Valóban így van, 20 százalék energiamegtakarítás Budapesten például mintegy 10 százalék költségcsökkentést jelent. Az egytarifás rendszer valóban ösztönzőbbnek tűnik, azonban a költségeknek csak mintegy 50 százaléka közvetlen energiaköltség. Tehát 20 százalékkal kevesebb energiafelhasználás csak 10 százalékkal kisebb szolgáltatói költséget jelent, egytarifás rendszerben 20 százalékkal csökkenne a díjbevétel, a fennmaradó 10 százalékot kellene pótolni. Másképpen fogalmazva: az egytarifás díjrendszer tévesen informálná a fogyasztókat, mert arányos díjemelést okozna. A tulajdonosi közösségeknek lehetőségük van az általános díjtarifák helyett (35-65%-os alapdíj-hődíj arány) 48-52%-os alapdíj-hődíj arány díjtételeket választani, melyet a társaságunkkal megkötött egy évre szóló megállapodásba kell foglalni. A választható tarifa (48-52%) fizetését a tulajdonosi közösségek együttesen vállalhatják, az épületen belül az egyes lakások tulajdonosai külön-külön nem.

Miért kell alapdíjat fizetni?
Számos megkeresést kaptunk (és bizonyára még kapunk is) – elsősorban a lakossági fogyasztóktól -, hogy magyarázzuk meg, mi is az alapdíj, miért kell nyáron is fizetni, amikor nincs fűtés. Amennyiben aszolgáltató ekkor is felmerülő költségeit térítik, miért kellene aszolgáltató létezéséért fizetniük. Van azonban olyan eset, amikor jogilag is kétségbe vonják az alapdíj felszámítását.

Jogi eset
Egy konkrét eset bemutatása kapcsán részletesebben foglalkozunk az alapdíj kérdésével.
Egy panaszos 1999 júliusában beadvánnyal fordult az állampolgári jogok országgyűlési biztosához a távhőalapdíj ügyében. Idézzük: “… A fogyasztók által a távfűtőműveknek fizetett alapdíj olyan szolgáltatásnak minősül, amelyért ezek a közüzemi szolgáltatók nem nyújtanak ellenszolgáltatást…”
“… Az áru vagy szolgáltatás árában a szolgáltatás teljes árának szerepelnie kell, mivel bármely rendszert mindenki olyan mértékben rongál, amilyen mértékben használ.”
Az országgyűlési biztos a vizsgálatot lefolytatta, ezt követően 2000 áprilisában tájékoztatta társaságunkat, hogy a panaszos beadványát elutasította, a következő indoklás alapján:
“… A rendelkezésre állás, helytállás, készenlét vállalása a szolgáltatások egyik alaptípusa. Az a szolgáltatás, amelyért a távhőszolgáltató társaság az alapdíjat felszámítja, egy rendelkezésreállás típusú szolgáltatás, melynek vagyoni értéke van. A vagyoni érték azt jelenti, hogy a távhőszolgáltatás ellátásához szükséges költségek mindenképpen felmerülnek, vagyis a szolgáltatás igénybevevője maga nem képes az ezen költségeket okozó infrastruktúra fenntartására, akkor valaki másnak kell fizetnie azért, hogy az tartsa készenlétben számára a szükséges gépeket, apparátust, gondoskodjon a karbantartásról stb., illetve hogy a szükséges hőmennyiséget a rendelkezésére tartsa. Ezért a beadványt elutasítom.”

Mik is azok a hődíj nélküli (energiavásárláson felüli) indokolt költségek?
A legnagyobb tétel a 30 milliárd forintot meghaladó eszközállomány fenntartásának, felújításának és karbantartásának költsége.
Egyéb, az alapdíjban kalkulálandó állandó költségeink: a dolgozók munkabére, a vállalat általános fenntartási költségei, adók, illetékek, kamatok és a díjbeszedés költségei stb. Ezek az állandó költségek gyakorlatilag a hőforgalomtól függetlenek, és nemcsak a fűtési időszakban merülnek fel, hanem folyamatosan, az egész év során.
A jog – a természetes monopóliummal való visszaélés elkerülésére – aszolgáltató számára szigorú ellátási kötelezettséget szab meg. Ez többek között azt jelenti, hogy a távhőszolgáltató (még -15 Celsius-fokos külső hőmérsékletnél is) köteles megfelelő fűtést biztosítani, illetve bármely évszakban éjjel-nappal meleg vizet szolgáltatni. Az ellátási biztonság ilyenfajta garantálásának előfeltétele, hogy a megfelelő kapacitás – mindenkor – rendelkezésre álljon. Ha úgy tetszik, ennek az ára az alapdíj. Fogyasztóink valószínűleg nem teljes körben tájékozottak arról, hogy a szolgáltatott hőenergia 2/3-át erőművektől vásároljuk. Társaságunk azonban nem tetszőlegesen (alkalmilag) vásárolhat hőt, illetve gázt, hanem egy évre leköt bizonyos teljesítményt, amelyet – garantáltan igénybe vehet. Ezért azonban ugyancsak alapdíjat (teljesítménydíjat) kell fizetnie.
Tapasztalhatta a lakosság, hogy egyéb, állandóan rendelkezésre álló szolgáltatók is alapdíjat számolnak fel. (Pl.: a T-Com de a FŐGÁZ Zrt. is 1999. júliusától. Teljesen indokolt lenne egyébként az áramtarifáknál is az alapdíj alkalmazása).
Az alapdíj tehát nem FŐTÁV specialitás, de nem is magyar találmány.

Teendők radiátorcserénél
Felhívjuk a figyelmüket, nem közömbös, hogy milyen anyagú – acéllemez, alumínium – fűtőtestet vesznek és a beépítendő radiátor hőleadása (hőteljesítménye,kW) nem haladhatja meg a jelenlegi radiátorét. A fűtőtestcserét javasolt jelezni a felhasználói közösségek képviselőjének. A lakástulajdonos a közös képviselő felé tartozik a bejelentési és engedélyezési kötelezettséggel (alapító okirat). Bár a fűtőtest (nem minden esetben) a fogyasztó tulajdona, ugyanakkor része egy osztatlan tulajdonnak (fűtési rendszernek) és az abba való beavatkozás, ha nem szakszerű, más fogyasztónak (esetleg a ház más részén) fűtési hibát, szélsőséges esetben fűtési elégtelenséget okozhat. Egyértelmű, hogy egy nagyobb hőleadó felszerelése csak valakinek (valakiknek) a rovására történhet, hisz ebben a szabálytalanul eljáró fogyasztó valakinek (valakiknek) a kárára vesz ki több “meleget” a közösből. A szakszerűtlen beavatkozás fokozott hibalehetőséggel jár az egycsöves fűtéseknél.

Néhány mondat a fűtőtestek anyagáról:
Ha a ház alumínium, pl. radal radiátorokkal van felszerelve, abban az esetben nem jó, ha a fogyasztó lakásába acél alapanyagú lemezradiátor kerül felszerelésre, mert a két különböző anyagú radiátor között a víz közvetítésével elektrolízis, belső korrózió jön létre és általában a több radiátor “megeszi” a másik típust. Volt rá eset, hogy ez 3 éven belül bekövetkezett, azaz kilyukadt az acéllemez radiátor. Ennek a folyamatnak a fordítottja is megtörténhet. Az elektrolízis folyamán a rendszerben “iszap” keletkezik és az, különböző helyeken lerakódhat a fűtési rendszerben. Sajnos erre a jelenségre egyes szerelők nem hívják fel a fogyasztó figyelmét, sőt a fenti hibát fokozzák, hogy az új fűtőtestet vörösrézcsővel kötik, növelve ezzel a hibák lehetőségét.

Mit kell tudni az utólagos elszámolásról, miért jó az?
Azok az épületek, ahol már elkészült a fűtési rendszer korszerűsítése, – ennek megfelelően többek között a radiátorokat ellátták termosztatikus radiátorszelepekkel és fűtési költségmegosztókkal – megvalósult, hogy a közösség díjfizetői fűtési költségeiket tényleges hőfelhasználásuk arányában fizessék, ezzel egyéni érdekeltséget teremtve a takarékosságban.
A korszerűsítés elkészültével első lépésként a felhasználói közösség képviselőjének a költségmegosztó készülékeket felszerelő szakcéggel meg kell kötnie az Üzemeltetési és Szolgáltatási Szerződést. Az Üzemeltetési és Szolgáltatási Szerződésben szükséges rögzíteni mindazokat a feltételeket, – elosztási arányok, korrekciók, leolvasás időpontja – amelyek a radiátoronkénti költségosztó mérő leolvasott adatai alapján, az elszámolási időszak végén a kiértékeléséhez szükségesek. A költségosztó cég a szerződésben foglaltak szerint évi egy illetve két alkalommal leolvassa a költségmegosztókat, elvégzi azok kiértékelését, elkészíti a díjfizetők egymás közötti megosztási arányait, majd átadja a közösség képviselőjének az elszámolási adatokat, beleértve az egyénenkénti elszámolási értesítőket is.
A Főtáv Zrt., a fogyasztói igényektől függően, évente egy vagy két alkalommal, a fűtési költségmegosztókkal teljes körűen felszerelt épületekben a már elszámolt hőfogyasztást ingyenesen, lakásonként újra szétosztja, és elszámolja a fűtési költségosztók adatai alapján.
Az utólagos elszámolás igénybevételéhez a felhasználói közösségnek – illetve annak megbízottjának – szerződést kell kötnie társaságunkkal, előtte azonban határozatot kell hoznia a fűtési hődíjak fűtési költségosztók adatai alapján történő utólagos elszámolásáról. Az elszámolási időszak évente egy alkalommal történő elszámolás esetén január 1-je és december 31-e között, évente két alkalommal történő elszámolás esetén pedig január 1-je és május 31-e, illetve június 1-je és december 31-e között lehet. Az elszámolási időszak alatt a fűtési hő díjszétosztási arányai nem változtathatók meg. Az elszámolási időszak végén a költségosztó cég által elkészített kimutatás alapján a közös képviselőnek kell meghatározni az új díjszétosztási arányokat, amelyek összességében 100 százalékot tesznek ki.
Fontos tudni, hogy azon lakások esetében, ahol az elszámolási időszakon belül változott a díjfizető személye, hődíj-különbözet nem számolható el, itt új díjszétosztási arányként is a havi hődíj-elszámolások során figyelembe vett díjszétosztási arányokat kell alkalmazni, valamint az adatbekérő lapon szerepeltetni. Az elszámolási időszak utolsó napját követően a lakossági számlázási csoport az adatbekérő lap megküldésével egyidejűleg a közös képviselő rendelkezésére bocsátja azon épületrészek jegyzékét, ahol az elszámolási időszak alatt díjfizető-változás következett be.
Az igazolt adatbekérő lap beérkezését követően 30 napon belül elkészítjük a kimutatást, amely havi bontásban tartalmazza az egyes díjfizetők – az új díjszétosztási arányoknak megfelelő – hőfelhasználását, a részükre adott időszakra már elszámolt hőfelhasználást és ezek különbözetét. A közös képviselő által ellenőrzött, és aláírásával igazolt kimutatás beérkezését követő két hónapon belül jóváírás, vagy terhelés formájában érvényesítjük a hődíjkülönbözeteket az elszámolási időszak utolsó napján nyilvántartott díjfizetőknek.
Szeretnénk felhívni a közös képviseletek figyelmét, hogy a költségosztó cég által elkészített új díjszétosztási arányokból elkészített adatbekérő lapok benyújtását megelőzően vizsgálják meg az adatok helyességét, ismertessék azokat a közösség tagjaival, hogy az esetlegesen felmerülő hibákat még a hődíjkülönbözetek elszámolása előtt korrigálni lehessen.

Miért volt szükség a módosításokra?
Ezekre a változásokra az Európai Unió által meghatározott környezetvédelmi elvárások miatt van szükség. Hazánk az EU-csatlakozáskor jogszabályban külön vállalta, hogy az érintett területeken is az európai környezetvédelmi előírásoknak megfelelő módon és minőségben biztosítja a szennyvízszállítást. E feltételek teljesítése ugyanúgy feladatunk, mint minden más tagországnak. Ezért kellett a vonatkozó jogszabályokat módosítani. Ez segíti, hogy közvetlen lakókörnyezetünk tisztább, rendezettebb legyen, és felelősebben bánjunk a természettel.

Mikor lépnek életbe az új szabályok?
2012. március 1-től már a vízfogyasztás alapján határozzuk meg a szennyvízszállítás díját. Tekintve, hogy közszolgáltatásról van szó, nincs szükség külön szerződéskötésre vállalatunk és a szolgáltatás igénybevevője között. Az új díjszámítás alapján kiállított első számlát 2012. április végén kapják meg ügyfeleink. Valamennyi érintett ingatlantulajdonos a cégünktől érkező első számlalevél mellett pontos tájékoztatást kap a változások részleteit illetően.

Kiket érintenek a módosítások?
Budapesten az ingatlanok alig 5 százalékán, jellemzően a külső kerületek egyes részein megoldatlan a csatornázás. Ez mintegy 47 ezer ingatlant jelent, ezek tulajdonosait érintik a változások. Ugyanakkor mindenki érintett, akinek lakókörnyezetében eddig problémát okozott a szennyvíz elszállítása vagy gondatlan kezelése.

Mennyibe fog ez kerülni?
A szennyvízszállítás díja 2012 március 1-től 337,70 Ft+Áfa köbméterenként. A vízfogyasztás alapján fizetendő díj tehát háztartásonként jelentősen eltérhet. Aki kevesebb vizet használ, az a szennyvízkezelésért is kevesebbet fizet. Az átlagos vízhasználati szokásokat és a háztartások adottságait figyelembe véve a legtöbb érintett esetében nem kell költségnövekedésre számítani a szippantás díjához képest. Egyértelmű előny azonban, hogy ezt a díjat kéthavonta fogjuk kiszámlázni, így a felmerülő költségek jóval tervezhetőbbek lesznek.